Inreda med päls?

Publicerat: november 5, 2012 i Uncategorized
Etiketter:, ,

Kaninpäls i inredning

inreda päls

Idag var jag förbi inredningsaffären Bohem i Stockholm. Jag var där tillsammans med min syster och hon fastnade för en kaninpäls– till min förfäran-som tur var så köpte hon den inte.

Jag frågade expediten på Bohem vad de visste om kaninpälsen- hur de tillverkats och om pälsen åtminstone kom från ett företag som månar om att sköta om djuren på bästa möjliga sätt. Hon visste inte men tydligen kommer pälsen från ett företag som heter Kamelo. Jag tittade på Kamelos hemsida men där hittade jag ingen mer information om pälsen och hur den framställs.
Jag vill med detta inlägg väcka en debatt i Sverige och få folk att uppmärksamma detta problem: Hur många tycker egentligen att det är rätt att föda upp och döda djuren för deras päls? Jag ser mer och mer päls i mode och inredning under hösten och undrar vart empatin i samhället tog vägen? Har vi inte kommit så långt i utvecklingen och tillverkat så bra substitut för päls att vi kan välja bort dessa produkter för skönhets skull?

Var ska man dra gränsen egentligen? : Många av oss äter djur och då kanske det inte känns som en så stor skillnad mot att bära runt på djurens hud som en väska eller ha den som en kudde. Jag erkänner att jag ibland äter kött men då ser jag åtminstone till att veta att djuret växt upp på en kravmärkt gård och haft ett värdigare liv, eller köper viltkött där djuret fått leva fritt.
Det jag tycker är hemskt är uppfödning i syfte att använda djurens päls eftersom: 1. Ofta kommer pälsen från utlandet och där är det ovanligare med kravmärkning osv (har någon någonsin hört talas om kravmärkt päls tex?). De har dessutom ofta mindre respekt för djur utomlands av vad jag har hört och sett. 2. Pälsuppfödda djur växer upp i kala burar för att deras päls ska skyddas och får aldrig uppleva ett värdigt liv. Tyvvär finns det mycket som kan förbättras inom det här området: Många soff- och kuddföretag säljer tex dunprodukter och då ska man vara medveten om att fåglarna ofta plågas genom att plockas levande. Hemskt, men om vi slutar köpa dessa produkter kan vi stoppa detta. Bilderna från detta inlägg kommer från CAFT/ Rabbit Fur, en hemsida som informerar om pälsindustrin. På Rabbitwise.org har de gjort ett undercover reportage om kaninfarmar med hemska bilder..

kaninpälskaninpälspälsindustri

Jag tycker dessa bilder är fruktansvärda- notera de trånga burarna, bristen på aktiviteter och rörelseförmåga och de obekväma golven. Är detta ett ok liv för ett djur och vill vi tillåta en sådan industri i vårt samhälle?

Länkar om kaninpäls

Se gärna min blogg Karros Drömhem där jag förutom inredning skriver om välgörenhet och djurförsöksindustrin. Jag har även skrivit om företaget Ceannis som även de använder kaninpäls till sina inredningsprodukter.

Lämna en kommentar